تبلیغات
اعتراض پرستاران به بی عدالتی - درشرایط فعلی با كمبود صد هزار پرستار مواجه‌ایم
یکشنبه 23 آبان 1389

درشرایط فعلی با كمبود صد هزار پرستار مواجه‌ایم

   نوشته شده توسط: محمد یزدانی    

درشرایط فعلی با كمبود صد هزار پرستار مواجه‌ایم



عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از عدم تصویب پیشنهاد نمایندگان عضو كمیسیون بهداشت برای استخدام 23 هزار پرستار تاكید كرد: كمبود نیروی پرستار در بخش‌های مورد نیاز افت شدید كیفیت خدمات و پیامدهای جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تاكید بر اینكه برخی اعتقاد دارند بخش سلامت هم باید خصوصی شود، تصریح كرد: با توجه به تاكیدات مقام معظم رهبری، سیاست‌های ابلاغی ایشان و سخنرانی‌هایشان مبنی بر اینكه فرمودند من به خصوصی سازی بخش سلامت معتقد نیستم، این مساله روشن شد.

نماینده مردم مشهد در خانه ملت ادامه داد: اگرچه این بحث در مجلس مطرح شد كه تامین حاكمیتی و تصدی‌ها غیر حاكمیتی باشد اما نمایندگان به آن رای نداده و اعلام كردند حداقل باید واگذاری تصدی‌های بخش سلامت به زمان اجرای آن در بخش‌های دیگر موكول شود، لذا هم‌اكنون منطق این است كه هم تامین كننده و هم تولید كننده خدمات سلامتی در كشور همچنان دولت باشد.

قاضی‌زاده با بیان اینكه خدمات سلامت و استانداردهای آن در دنیا مشخص است، درباره عدم تصویب استخدام 15 هزار نیروی بهداشتی و درمانی و 23 هزار پرستار در طی برنامه پنجم تصریح كرد: ممنوعیت استخدام پانزده هزار نیرو بهداشتی درمانی كه ممنوع شد، مربوط به شبكه‌های بهداشتی و درمانی و 23 هزار پرستار هم مربوط به تامین نیرو در بیمارستان‌های دولتی بود كه حذف این پیشنهادات پیامدهای نامطلوبی برای سیستم بهداشت و درمان و سلامت در پی خواهد داشت.

به گفته این عضو كمیسیون بهداشت، برای توسعه شبكه باید در هر روستا یك خانه بهداشت با حضور یك بهورز، به ازای هر 4 هزار نفر یك تیم سلامت و به ازای هر ده هزار نفر یك مركز بهداشتی - درمانی شبانه روزی داشته باشیم كه برای تحقق این امور نیاز به كادر درمانی داریم.

قاضی‌زاده همچنین خاطرنشان كرد: بالاخره وقتی نیاز به خدمات اساسی پایه و یك كالای اساسی به نام سلامت به صورت عادلانه در كل كشور داریم، تحقق آن نیازمند استانداردهای مشخص است، یكی از این استانداردها حضور نیروی انسانی كافی برای ارایه خدمات مطلوب است علاوه بر اینكه این نیروها باید ماهر باشند كه متاسفانه در همین شرایط برای اداره وضع موجود صد هزار پرستار كم داریم. ضمن اینكه اگر پیشنهاد استخدام 23 هزار پرستار هم تصویب می‌شد، باز هم با كمبود 75 هزار نیروی پرستار برای تكمیل شبكه مواجه بودیم.

عضو كمیسیون بهداشت تاكید كرد: اگر می‌خواهیم سلامت دولتی بماند، نیروی انسانی هم باید به صورت دولتی استخدام شود و در اختیار باشد یا اگر نمی‌خواهیم استخدام كنیم، باید منابع كافی در اختیار حوزه سلامت دولتی بگذاریم كه آنها بتوانند به صورت قراردادی نیرو استخدام كنند، در غیر اینصورت شاهد اتفاقات جبران‌ناپذیری خواهیم بود، از جمله افت شدید سطح ارایه خدمات كه متاسفانه هم‌اكنون شاهد آن هستیم. زمانیكه سطح خدمات افت كند دقت كاهش می‌یابد، روحیه‌ها خراب می‌شود،‌ تنش اجتماعی و خانوادگی افزایش پیدا می‌كند.

وی با بیان اینكه در صورت ادامه این روند نیروها مجبور می‌شوند چند جا به صورت اجباری كار كنند، اظهار كرد: با تحقق این امر نیروها دچار خستگی مفرط و استهلاك جسمی شده و زودتر از رده خارج می‌شوند، علاوه بر اینكه كیفیت عملكردشان كاهش پیدا كند فرصت نمی‌كنیم آنها را برای بازآموزی و به روز كردن دانششان تحت آموزش دوره‌های مختلف قرار دهیم در حالیكه دانش پرستاری دانشی پویاست و باید مرتبا به روز شود، آنچه كه امروز در حوزه پرستاری و پزشكی مطرح است با آنچه بیست سال پیش در این زمینه مطرح بود زمین تا آسمان متفاوت است و عدم به روز شدن این دانش مشكلاتی بسیاری ایجاد می‌كند.

عضو كمیسیون بهداشت افزایش درگیری میان همراهان و كادر بهداشتی و درمانی را هم ماحصل كمرنگ شدن حضور پرستاران به خاطر كمبود نیرو در بخش‌های دولتی دانست و تاكید كرد: هم اكنون از همراهی بیمار به جای پرستاران استفاده می‌كنیم، اگر همراهی بیماران نباشد بخش‌های مختلف بیمارستان‌های دولتی تعطیل می‌شود، وقتی یك بخش چهل تخته به چهار پرستار سپرده می‌شود، همراهان مجبورند وارد عمل ‌شوند و از آنجا كه آگاهی آنها كافی نیست و ‌تجربه حضور در بیمارستان ندارند كم حوصله می‌شوند و پرستاران هم كم حوصله و خسته هستند، لذا درگیری‌ها افزایش می یابد.

قاضی‌زاده كه نماینده كمیسیون بهداشت در زمان بررسی لایحه برنامه پنجم در كمیسیون تلفیق مجلس هم بود از تدوین تحلیلی در برنامه پنجم خبر داد و گفت: بعد از اینكه احكام برنامه پنجم به تایید نهایی برسد، تحلیلی با مبنای نقاط اساسی هر حكم و الزامات اجرایی آن تدوین می‌كنم و در جلسه‌ای با دعوت از مدیران اجرایی این الزامات اجرایی را به آنها اعلام می‌كنم تا زودتر آیین نامه‌های اجرایی نوشته شود و به فاز اجرا برود.


EJVRXQGVUF \RXUPXVLFORRS !